Wpisz poszukiwane słowo lub frazę w wyszukiwarkę serwisu maciejka.org.pl

Loading

Mała Akademia gry na klarnecie - Częstochowa i okolice

Naukę na klarnecie Nuvo można rozpocząć już od 6 roku życia, polecam tę formę dla dzieci z dysleksją i ADHD, zachęcam również dorosłych jako doskonały relaks.

Nauczyciel uczący na klarnecie z ponad 25-letnią praktyką, organizator cyklicznych koncertów i konkursów muzycznych - mgr Szymon Mrożek tel. 601 40 26 60

Nie pozwól innym uczyć się i eksperymentować na Twoim dziecku.

W rozwoju zdolności muzycznych kluczowych jest pierwszych dziewięć lat życia, dlatego edukację w tym zakresie należy zacząć jak najwcześniej.

Zapraszam na niezobowiązującą bezpłatną lekcję próbną, ilość miejsc ograniczona.

Zajęcia indywidualne odbywają się w domu osoby pobierającej naukę (Częstochowa i jej okolice).
Pomoc w zakupie instrumentu nowego lub używanego.

Nauka gry dla dzieci, młodzieży, dorosłych

Gra na instrumentach muzycznych podwyższa sprawność umysłu w każdym wieku. Stwierdzono, że dzieci i młodzież uczące się grać na instrumentach muzycznych, już po roku osiągają zdecydowanie lepsze wyniki w nauce. Ćwiczenia z liczeniem dla zachowania pulsu rytmicznego, zmuszają do koncentracji i porządkują niesforne charaktery także w przypadku dzieci z ADHD. Im wcześniej zacznie się nauka, tym rozwój dziecka będzie łatwiejszy, szybszy i przyniesie więcej sukcesów, bo proces rozwoju mózgu można znacznie przyspieszyć. Rozwój słuchu jest podstawą szybszego opanowania języków obcych. Systematyczne występy publiczne, ćwiczą opanowanie napięcia ciała i umiejętność redukcji stresu. Pod moim kierunkiem zainteresowania muzyczne rozwijali m.in. lekarze, prawnicy, emeryci, wiek czy zawód nie stanowi żadnej bariery. Uważam, że osoby dojrzałe mogą czynnie uczestniczyć w rozwijaniu zainteresowań muzycznych poznając ulubione instrumenty a wielokrotnie biegle na nich grać. Takie muzykowanie jest doskonałą formą relaksu czy muzykoterapią, dlatego zachęcam wszystkich zainteresowanych. Zajęcia są indywidualne i odbywają się w domu osoby pobierającej naukę. Forma ta jest szczególnie przyjazna dla każdego, kto ma dużo innych obowiązków: praca, szkoła itp. Nie bez znaczenia jest możliwość ustalenia najodpowiedniejszych terminów zajęć.

Klarnet (klarynet, wł. clarinetto) - instrument dęty drewniany z grupy aerofonów stroikowych z pojedynczym stroikiem. Charakterystyczną cechą barwy klarnetu jest tzw. stopliwość, czyli łatwość zlewania się z barwą innych instrumentów drewnianych, blaszanych czy smyczkowych. Klarnet składa się z prostej, cylindrycznej drewnianej rury z otworami zamykanymi klapami. Klarnet podzielony jest na 5 części: ustnik, baryłkę, korpusy: górny i dolny, oraz czarę głosową. Do tej samej rodziny należą także saksofony. Skala klarnetu wynosi od e(choć niektóre klarnety maja dodatkową klapę i mozna zagrać dźwięk "es") do g3 (ale są też możliwości wykonania wyższych dźwięków do d4 ale tylko przez muzykow z duzym doświadczeniem), a klarnetu basowego od D do b1 (f1)). Istnieje też kilka innych rzadziej stosowanych odmian klarnetów takich jak: klarnet piccolo, klarnet altowy, klarnet basowy, klarnet kontrabasowy, basetorn.

Historia klarnetu - Klarnet ma swoje korzenie w arabskich instrumentach ludowych, np. w arabskim flecie stroikowym. Twórcą współczesnego klarnetu był Johann Cristoph Denner w początkach XVIII wieku. Udoskonalił on istniejący instrument chalaumeau (mylony często z podwójnostroikową szałamają), dodając (dwie) klapy i wydłużając go. Mimo postępu w stosunku do poprzedniego instrumentu klarnet był rzadko używanym instrumentem w pierwszej połowie XVIII wieku. W 1720 dodano lejkowate rozszerzenie u końca instrumentu (czarę głosową). W 1812 Ivan Mueller zaprezentował nowy model klarnetu wyposażony w trzynaście klap. Dokonane udoskonalenia klarnetu uczyniły go instrumentem w pełni funkcjonalnym i w takim kształcie pozostał praktycznie niezmieniony do współczesnych czasów.

Dzisiejsze klarnety to dwa systemy aplikatury: wprowadzony w 1843 roku system francuski (Böhma), bardziej komfortowy, oraz system niemiecki. Oprócz zastosowanych dwóch systemów aplikatury klarnety systemu niemieckiego i francuskiego różnią się budową korpusu, drążeniem kanału i grubością ścianek, co wpływa na barwę instrumentu i komfort gry. Korpus jest najczęściej czteroczęściowy o policylindrycznym drążeniu, czyli jego średnica wewnętrzna jest zmienna w całej długości kanału. Do budowy korpusu klarnetu używa się zwykle: twardego afrykańskiego drewna o nazwie Grenadilla, Mozambican Ebony oraz Honduran Rosewood - używanego również przy produkcji marimbafonu. Firma Buffet Crampon w najlepszych modelach stosuje szlachetniejszą odmianę Grenadilli - Mpingo. Modele szkolne wytwarzane są również z tworzywa o nazwie ABS. Klapy wykonuje się ze stopu miedzi, cynku i niklu. Są niklowane, srebrzone lub złocone. Zdaniem amerykańskich klarnecistów klapy niklowane lub złocone dają dźwięk ciemniejszy, natomiast klapy srebrne - jaśniejszy. Najpopularniejsze poduszki wyrabiane są ze skóry z wodoodpornym impregnatem, rybiej skórki, poduszki z membraną Gore-Tex oraz korka.

Klarnet basowy (wł. Clarinetto basso, skrót w partyturze Cl.b.) - jest to instrument podobny do klarnetu i saksofonu, posiada charakterystycznie zakrzywioną baryłkę, a czara głosowa na końcu jest skręcona. Barwa dźwięku podobna do klarnetu, brzmienie nieco niższe. Klarnet basowy transponuje o nonę wielką w dół, co oznacza, że jest w stroju B (in B).

Rozmiar: 36938 bajtów

Na zdjęciu klarnet i klarnet basowy

Rozmiar: 12405 bajtów

Na zdjęciu klarnet basetowy

Klarneciści

Klarneciści klasyczni na świecie - Alessandro Carbonare, Andrea M. Grassi, Andreas Ottensamer, Andrew Marriner, Caroline Hartig, Anthony J. Costa, Jesse Krebsa, Mitchell Estrin, Diane Cawein Barger, Keith Lemmons, Kimberly Cole, Charles Draper, Charles Neidich, Dame Thea King, David Krakauer, Eddie Daniels, Fabio Dicasola, Fabrizio Meloni, Fernando Silveira, Fie Schouten, Cristo Barrios, Florent Héau, Frederick John Thurston, Gregory Oakes, Guy Dangain, Guy Dephus, Helmut Eisel, Henry Lazarus, Jean-Michel Bertelli, Jeremy Reynolds, John Scott Luevano, Shannon Thompson, John Cipolla, Randall S. Paul, Julian Bliss, Julian Egerton, Kevin Schempf, Lisa Oberlander, Ludmila Peterková, Richard Faria, Tod Kerstetter, Michele Gingras, Louis Cahuzac, Martin Fröst, Michel Arrignon, Michel Lethiec, Nicolas Fargeix, Pascal Moragues, Paul Meyer, Philippe Cuper, Reginald Kell, Ricardo Morales, Robert Spring, Sabine Meyer, Sharon Kam, Shirley Brill, Stephan Vermeersch, Timothy Phillips, Walter Boeykens, Wenzel Fuchs.

Klarneciści klasyczni w Polsce - Andrzej Janicki, Mirosław Pokrzywiński, Arkadiusz Adamski, Krzysztof Zbijowski, Kornel Wolak, Roman Widaszek, Jan Jakub Bokun, Maciej Bosak, Artur Pachlewski, Wojtek Mrozek, Marek Schiller, Mieczysław Stachura, Piotr Szymyślik, Aleksander Romański Zdzisław Nowak, Paweł Wybraniec, Leopold Perek, Andrzej Dudziński, Andrzej Godek, Ryszard Ryczel, Wacław Jakubowski, Jan Jędrak, +Jan Przestrzelski, Hanna Wołczedska, Marek Ursztein, Tadeusz Niedźwiedź, Jan Oprychoł, Paweł Szczyrba, Paweł Polanowski, Wojciech Pyda, Romuald Gołębiowski, Jan Tatarczyk, Leopold Kaczyński, Zenon Kitowski, Andrzej Sienicki, Paweł Drobnik, Robert Mosior, Marek Markwica, Tomasz Suchara, Rafał Młyńczak, Mariusz Trepak, Maciej Skórski, Aleksander Fojcik, Zbigniew Olejniczak, Wojciech Dunaj, Roman Licznerski, Krzysztof Komar, Dominik Misztal, Piotr Chrapkowski, Zuzanna Fabiańczyk, Artur Pachlewski, Katarzyna Skrzypczak, Arkadiusz Kwieciński, Krystyna Sakowska, Zbigniew Kaleta, Grzegorz Wieczorek, Piotr Lato, Konrad Putowski, Paweł Waśkowski, Krzysztof Krzyżanowski, Adrian Janda, Bartosz Karwowski, Robert Gudaja, Jarosław Podsiadlik, Mariusz Bałdyga, Przemysław Polak, Sebastian Sochanowski, Bartosz Pacan, Piotr Zawadzki, Adam Eljasiński, Bartosz Kloc, Michał Urbańczyk. Klarnet basowy - Mirosław Pokrzywiński, Bogdan Ocieszak. Klarnet basetowy - Maciej Gołębiowski.

Klarneciści jazzowi na świecie - Anat Cohen, Anthony Braxton, Willem Breuker, Don Byron, James Carter, John Carter, Beth Custer, Paquito D'Rivera, Eddie Daniels, Kenny Davern, Buddy DeFranco, Eric Dolphy, Marty Ehlrich, Pete Fountain, Jimmy Giuffre, Frank Glover, Woody Herman, Harry Goldson, Benny Goodman, Jimmy Hamilton, Hans Kumpf, Tim Laughlin, Larry Lewis, Joe Lukasik, Abe Most, David Murray, Ken Peplowski, Perry Robinson, Gordy Reinhardt, Pee Wee Russell, Zoltan Sagi, Tony Scott, Artie Shaw, Acker Bilk, Andy Sherwood, Harry Skoler, Dave Sletten, Theo Jorgensmann, Bill Smith, Richard Stoltzman, Bob Wilber, Allan Vaché, Phil Woods.

Klarneciści jazzowi w Polsce - Marek Rudnicki, Henryk Miśkiewicz, Mikołaj Trzaska, Jerzy Mazzoll.

Firmy zajmujące się produkcją klarnetów: Yamaha, Buffet Crampon, Selmer, Leblanc, Roy Benson.

Buffet Crampon Paris - najpopularniejsza na świecie marka klarnetów. Modele szkolne B 10 i B 12, wytwarzane z tworzywa sztucznego, są lekkimi klarnetami dla początkujących w przystępnej cenie. E 10 i E 11 są pierwszymi szkolnymi modelami wykonanymi z drewna Grenadilla. E 13 to najpopularniejszy klarnet szkolno-studencki. RC Prestige obecnie jest najczęściej kupowanym profesjonalnym klarnetem.

Yamaha - japońska firma wytwarzająca klarnety o bardzo wysokiej jakości seryjnej, bardzo dokładne pod względem technicznym. Modele szkolne z serii 250 to klarnety z materiału ABS. Modele 450 są całkowicie drewnianymi instrumentami, godnymi polecenia dla uczniów ze względu na bardzo dobrą intonację oraz wygodne oklapowanie. Seria 650 to jak zapewnia producent model profesjonalny, ale w praktyce jest odpowiednikiem Buffeta E 13. Model CX jest klarnetem profesjonalnym. Modele SEV, CSV, AE z serii Custom to najlepsze modele firmy dostępne w Europie.

Do nauki gry polecam klarnety firmy: Buffet Crampon Yamaha

Wybór ustnika, ligaturki z ochraniaczem i stroików - najważniejszą częścią klarnetu jest ustnik. To on wpływa na jakość brzmienia instrumentu oraz komfort wydobycia dźwięku. Dlatego bardzo często rezygnujemy z gry na ustniku zakupionym razem z instrumentem i wybieramy taki, na którym gra większość klarnecistów, czyli Vandoren B45 z lirą, profil 88. Ten doskonały ustnik zakupiłem po raz pierwszy pod koniec lat 70-tych (B45), nie znam lepszej propozycji na rynku dla osób rozpoczynających naukę gry. Należy pamiętać, że nie ma rzeczy uniwersalnych i dla pewnej grupy osób inny ustnik może okazać się lepszym rozwiązaniem, dlatego najlepiej poprosić o opinię swojego nauczyciela. Mamy do wyboru wiele firm, które produkują ustniki do klarnetu: Selmer, Rico, Buffet Crampon, Jody Jazz, Pomarico, BG-Franck Bichon, Yamaha. Do przytrzymania i ochrony stroika potrzebna jest ligaturka z ochraniaczem jest to bardzo ważny element wpływający na jakość dźwięku oraz staccato. Dobrą propozycją jest ligaturka z ochraniaczem (zatyczką) firmy Vandoren. Na samym ustniku nie zagramy, potrzebne są stroiki. Jest to element, który najczęściej się zużywa i jest niezmiernie ważny przy wydobyciu dźwięku. Stroiki mają numeracje oznaczającą twardość, dlatego nie każdy stroik pasuje do ustnika. Ja używam i polecam do ustnika Vandoren B45 z lirą stroiki firmy Vandoren typu: tradycyjnego numer 2-3, V12 numer 2,5-3 czy 56 Rue Lepic numer 2,5-3,5. Dla początkujących wskazane są najniższe podane numeracje, rozpoczynanie nauki na zbyt twardym stroiku powoduje szybkie zmęczenie i zniechęcenie. Warto zapoznać się też z ofertą innych firm, które produkują stroiki: Daniels, Fibracell, Glotin, Gonzalez, Rico, Legere, Pl Class, Rigotti. Bardzo przydatna jest tabela twardości stroików do klarnetu. Osobiście od wielu lat kupuję ustniki, ligaturki, kapturki i stroiki u dystrybutora Vandorena na Polskę w łódzkiej firmie AP PROMOTION i tradycyjnie polecam ją uczniom i wszystkim zainteresowanym. Załączyłem przetłumaczone na język polski wyczerpujące informacje na temat stroików, ustników, maszynek, kapturków oraz akcesoriów do klarnetu firmy Vandoren oraz jaki klarnet wybrać.

Vandoren - Od 1905 rodzina Van Doren wyrabia stroiki i ustniki. W sercu Var na południu Francji rodzina Van Doren uprawia od trzech pokoleń Arubdo Donax - muzyczna trzcinę z której produkuje stroiki. Ustniki odlewa w ebonicie, który wytwarza się na bazie kuczuku. Wytwarzane profile stroików klarnetowych: Tradycyjne, V12, 56 Rue Lepic. Vandoren produkuje również stroiki do ustnika klarnetu systemu niemieckiego. Produkuje ustniki do klarnetu B: 5JB, B45 z lirą, AT45, B40, B45, B40 z lirą, B46, 11 kropka 6, M30, 5RV z lirą, 5RV, M15, M13 z lirą, M13. W swojej ofercie posiada ustniki do klarnetu: Es, altowego, basowego, systemu niemieckiego oraz austriackiego. Wiecej na temat firmy Vandoren.

Budowa klarnetu
Klarnet rozłożony na części:
1.Ustnik z ligaturką.
2. Stroik (z osłonką).
3. Baryłka.
4.Część górna Korpusu.
5.Część Dolna Korpusu.
6. Czara głosowa.

Rozmiar: 27267 bajtów

Niezbędne materiały do nauki gry na klarnecie

Papier nutowy do wydrukowania: różne wielkości pięcioliń (scale), wszystkie klucze muzyczne

Ponieważ większość stron z materiałami do nauki gry na klarnecie jest w języku angielskim i rosyjskim w przypadku problemów wpisz adres wybranej strony w www.google.pl następnie użyj funkcji tłumaczenia lub pobierz wtyczkę do programu Firefox, która tłumaczy na język polski. Z tego ciekawego darmowego materiału wielojęzycznego powstałaby bardzo dobra Szkoła na klarnet.

Tabela chwytów na klarnet b systemu francuskiego (Böhma) skala e - h3 - opracowanie Yamaha

Tabela chwytów na klarnet b systemu francuskiego e - es1 Tabela chwytów na klarnet b systemy francuskiego e1 - g3

Osobom rozpoczynającym naukę gry szczególnie polecam stroiki, ustniki, maszynki, kapturki oraz akcesoria do klarnetów firmy Vandoren. Do pobrania szczegółowy katalog Vandorena opisujący produkty dostępne rynku - tłumaczenie polskie. Autoryzowani dystrybutorzy Vandorena w Polsce: AP Promotion oraz Serwis Instrumentów Dętych - Piotr Śmietana

Przy nauce gry na klarnecie bardzo ważna jest znajomość koła kwintowego gamy durowych i molowych

Kupujemy nuty na klarnet w księgarni muzycznej. Darmowe nuty na klarnet stanowią uzupełnienie repertuaru.
Uwaga: bardzo często szukając darmowych nut na klarnet zapominamy, że możemy korzystać z zapisu nutowego na inne instrumenty o podobnej skali w zapisie nutowym. Zamieszczam dla porównania skale instrumentów muzycznych.

Bogata kolekcja utworów na klarnet, nuty z możliwością wydrukowania, midi i mp3 z możliwością wysłuchania wybranego utworu. Teoria muzyki, kurs dla początkujących, darmowe lekcje na klarnecie. Do ćwiczeń bardzo przydatny metronom.

15 bezpłatnych porad video dotyczących konserwacji klarnetu smarowanie, czyszczenie wyciorami, drobne naprawy itp.
15 bezpłatnych lekcji video na klarnecie postawowe informacje dla początkujących: trzymanie klarnetu, oddychanie, artykulacja, prawidłowe zadęcie, zakładanie stroika na ustnik, czyszczenie instrumentu oraz wiele cennych porad.

Sibelius to doskonały program do pisania nut, jego darmowa wtyczka on-line pozwala na doskonałą prezentacje materiałów nutowych w sieci. Możemy przesłuchać utwór oraz go wydrukować. Nuty wyszukujemy według kryteriów: nazwa utworu, kompozytor, instrument, muzyka klasyczna, pop, rock, jazz, edukacyjne, każdy znajdzie coś dla siebie. Wersja bezpłatna posiada widoczne logo na nutach. Jeżeli nuty nam odpowiadają możemy je kupić oczywiście bez loga. Polecam wszystkim osobom, które grają na klarnecie, szczególnie ciekawe są unikalne aranżacje wielu utworów. Nuty na klarnet wyszukujemy wpisując clarinet.

Zakup używanego klarnetu

Naukę gry można zacząć na klarnecie używanym. Przy zakupie instrumentu należy zwrócić uwagę na: jakość brzmienia, właściwy strój i prawidłową intonację we wszystkich rejestrach, łatwość wydobywania dolnych dźwięków, stopień zużycia instrumentu, rysy, stan mechanizmów, sprężynek i słupków, luzy, szczelność i jakość poduszek, zniszczenie powłok galwanicznych, stan korków, ustnik (dobry ustnik może kosztować więcej niż gorszej klasy klarnet), rodzaj i stopień zużycia futerału, numer umieszczony pod uchwytem prawego kciuka, cenę. Klarnet powinien być w stroju B, system Boehm'a. Zakup klarnetu powinien być skonsultowany z nauczycielem. Przy wieloletnim użytkowaniu klarnetu, instrument wymaga korekty mechanizmu, wymiany poduszek itp. Polecam serwis instrumentów dętych w którym pracuje Jarosław Prowda jeden z moich najlepszych uczniów. Jarosław Prowda ukończył Akademie Muzyczną w klasie klarnetu, grał w Orkiestrze Muzyki Nowej w Katowicach.

Prezentacje klarnetu

Malena Ernman & Martin Fröst (klarnet) - Lot trzmiela                         Martin Fröst (klarnet) - Let's be happy

Anat Cohen - klarnet & Paquito D'Rivera - klarnet               Anat Cohen 1 miejsce w kategorii klarnet w Down Beat 2013

Acker Bilk (klarnet) - Stranger On The Shore                      Artie Shaw (klarnet) - Koncert na klarnet

Benny Goodman (klarnet) - Avalon                                    Paquito D'Rivera (klarnet) - Tico tico

Bobby Mintzer - klarnet basowy                                       Eric Dolphy - klarnet basowy

Han Kim plays Solo de Concours by A.Messager                   Eddie Daniels & Yomiuri Nippon Symphony Orchestra

Prezentacja brzmienia tria klarnetowego - polka "Dziadek""    Martin Frost (klarnet) - Koncert na klarnet W.A.Mozarta

Klarnet

Rozmiar: 71299 bajtów

Tabela chwytów na klarnet

Rozmiar: 112019 bajtów

Klarnet w futerale

Polecam klarnet C Nuvo Clarinea dla dzieci i dorosłych

Rozmiar: 76905 bajtów


Klarnet dziecięcy Lyons C


Klarnet dziecięcy w stroju C Nuvo Clarineo cena

Na zdjęciu klarnet dla dzieci na którym naukę można rozpocząć od 7 roku życia lub wcześniej. Jest tak lekki (200 g), że dzieci w wieku siedmiu lat mogą ćwiczyć przez 30 minut bez uczucia naprężenia i bólu. Porównując do standardowego klarnetu B, klarnet C "Lyons" jest dużo tańszy, bardziej odporny na usterki, a jego naprawy i konserwacja stanowią mało znaczący koszt. Podstawowe palcowanie jest identyczne jak w tradycyjnym klarnecie B. W razie chęci przejścia w późniejszym czasie na klarnet B, zmiana nie stwarza żadnych problemów. W 1993 roku klarnet C "Lyons" otrzymał prestiżową nagrodę "British Design Award" za uwzględnienie wszystkich czynników, które utrudniały dzieciom naukę gry. Następcą jego jest klarnet C Nuvo Clarineo. Doskonały przed nauką na klarnecie B lub saksofonie. Więcej na temat doświadczeń pedagogicznych p. Piotra Maciejewskiego związanych z nauczaniem na klarnecie firmy Lyons. Polecam do nauki nie tylko dla dzieci ale i dla dorosłych, ponieważ postęp w nauce jest znacznie szybszy.


Julian Bliss (ur. 1989) rozpoczął naukę gry na klarnecie w wieku 4 lat. Pierwszym instrumentem był klarnet dziecięcy Lyons C na którym zagrał w wieku 5 lat Summertime - George Gershwin (nagranie powyżej tekstu). Aktualnie jest jednym z najpopularniejszych solistów na świecie. Zaprojektował dla firmy Leblanc klarnet nazwany jego nazwiskiem.

Czy oddychasz prawidłowo?

Test dla osób śpiewających i grających na instrumentach dętych.

Rozmiar: 3132 bajtów

Przykładamy do ust pustą butelkę i delikatnie dmuchamy, jeżeli wydobędziemy dźwięk wtedy mamy pewność, że oddychamy przeponą prawidłowo. Wielkość butelki nie ma tu znaczenia, czym większa tym wydobyty dźwięk jest niższy (flet i tuba). Jeżeli nie wydobędziemy dźwięku staramy się powtórzyć to ćwiczenie kilka razy jednak bardzo ostrożnie, ponieważ nasz mózg może być bardzo szybko niedotleniony.

Możemy zaobserwować bardzie ciekawe zjawisko dmuchając w różne wielkości butelek. Dmuchając w małą butelkę czujemy jak otwiera się gardło (dźwięk wysoki) a wykorzystując butelkę zdecydowanie większą (dźwięk niski) zacieśnia się przelot powietrza w gardle, przez podniesienie języka. Tak dzieje się również, gdy gramy na instrumencie, zrozumienie tego zjawiska znacznie pomoże w ustawieniu prawidłowego zadęcia.

Polecam ćwiczenia oddechowe z wykorzystaniem spirometrów, worków oraz przyrząd do ćwiczeń mięśni twarzy żeby poprawić technikę wydobywania dźwięku. Wszystkie te przyrządy można zakupić w Salonie Instrumentów Dętych.

Czy osoba z astmą może grać na instrumencie dętym? Zgodnie z regulaminem szkół muzycznych astma stanowi przeciwwskazanie do nauki gry na instrumentach dętych. Polecam odpowiedź dr n. med. Grażyny Durskiej.

Ustawienie prawidłowego zadęcia - problemem wielu muzyków

Jest wiele teorii na jak ustawić prawidłowo zadęcie, czyli w jaki sposób ułożyć wargi, jamę ustną, język, szczęki i mięśnie otaczających ust a także tor powietrza. Nie ma osoby identycznej, różnimy się budową anatomiczną. Wydawałoby się, że ile osób tyle teorii, nic mylnego te cechy czynią z nas indywidualistów, natomiast oddychamy wszyscy tylko nie zawsze prawidłowo co może doprowadzić osoby grające na instrumentach dętych do rozedmy płuc.

Prawidłowe oddychanie przeponą to nic innego jak prawidłowe zadęcie (test z butelką), czyli optymalne ułożenia warg, jamy ustnej, języka, szczęki i mięśni otaczających usta, toru powietrza itp. W przypadku problemów, systematycznie kontroluj oddech powtarzając regularnie test. Eliminując wszystkie nieprawidłowości zaczynasz robić zdecydowanie większe postępy na instrumencie, poprawisz artykulacje, uzyskasz lepsze brzmienie a co najważniejsze odczujesz coraz większą radość z gry.

Polecam ćwiczenia oddechowe z wykorzystaniem spirometrów, worków oraz przyrząd do ćwiczeń mięśni twarzy żeby poprawić technikę wydobywania dźwięku. Wszystkie te przyrządy można zakupić w Salonie Instrumentów Dętych.

Dostępne formy nauczania na instrumentach w Polsce

Formy mające na celu rozwijanie uzdolnień artystycznych:

Indywidualne lekcje prywatne, indywidualne i grupowe lekcje prywatne w tzw. szkołach muzycznych: Yamaha, Casio itp. / nazwa: szkoła muzyczna - nie jest zastrzeżonym znakiem towarowym /, nauka gry w ogniskach muzycznych.

Uwaga: Osoby szczególnie uzdolnione mają szansę kontynuowania nauki w Szkołach Muzycznych II stopnia po zdaniu egzaminów z zakresu programu nauczania Szkoły Muzycznej I stopnia. Egzamin obejmuje: grę na instrumencie, kształcenie słuchu, zasady muzyki oraz audycje muzyczne / program Szkół Muzycznych nie przewiduje nauki w klasie: keyboard, flet prosty /.

Formy przygotowujące do zawodu muzyka:

Nauczanie indywidualne w szkołach muzycznych nadzorowanych przez Ministerstwo Kultury: Szkoła Muzyczna I stopnia w cyklu 6 - letnim (dla dzieci w wieku 6 - 10 lat), oraz w cyklu 4 - letnim (dla młodzieży w wieku 11 - 16 lat). Szkoła Muzyczna II stopnia na wydziale: instrumentalnym (6 letnim), rytmiki (6 letnim), wokalnym (4 letnim). Alternatywnie - Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna II stopnia z przedmiotami ogólnokształcącymi, w zakresie 3-letniego gimnazjum i 3-letniego liceum. Akademia Muzyczna: studia licencjackie oraz uzupełniające magisterskie.

Metody i programy nauczania na instrumentach

Polecana: Indywidualna nauka gry w domu osoby uczącej się z możliwością ustalenia najodpowiedniejszych terminów zajęć. Nauka dostępna dla osób w każdym wieku, urozmaicona pod kątem zainteresowań / utwory z muzyki klasycznej, popularnej, jazzowej i rockowej / uzupełniona zasadami muzyki i kształceniem słuchu. Możliwość uczestnictwa i prezentacji na koncertach i konkursach muzycznych.

Szkoły Muzyczne Casio mają na celu wspieranie systemu edukacyjnego szkół podstawowych w zakresie rozwijania uzdolnień artystycznych dzieci. Część osób uczęszczających na zajęcia, kontynuuje swą edukację w państwowych szkołach artystycznych, traktują naukę w szkołach muzycznych Casio jako wspaniałe do tego przygotowanie. Do szkół przyjmowane są wszystkie chętne, zgłaszające się dzieci, z których później tworzone są poszczególne grupy. Nauka odbywa się indywidualnie, w grupach trzyosobowych oraz zespołach do 10 osób. Ideą Szkół Muzycznych Casio jest nauka gry na instrumentach klawiszowych w oparciu o keyboardy i pianina Casio. Firma Casio wspiera w ten sposób działalność nauczycieli muzyki, którzy chcieliby rozpocząć pracę we własnej szkole muzycznej. Placówka, która posiada prawo posługiwania się logo "Szkoła Muzyczna Casio" - może równocześnie prowadzić naukę gry na innych instrumentach, np. gitara, instrumenty dęte, klasyczne instrumenty klawiszowe, pod warunkiem, że nie jest to ściśle związane z inną marką instrumentów, która jest bezpośrednim konkurentem dla instrumentów Casio.

Ogniska Muzyczne - nabór słuchaczy jest oparty na zasadzie maksymalnej dostępności. Przyjmowani są kandydaci po sprawdzeniu ich predyspozycji słuchowo-manualnych. Nie obowiązuje limit wieku. W Ogniskach Muzycznych I stopnia realizowany jest program podstawowej szkoły muzycznej. Uczniowie zdają egzaminy półroczne i roczne, po których otrzymują świadectwa promocyjne do następnej klasy. Pełny cykl nauczania kończy się egzaminem, po którym słuchacze otrzymują świadectwo ukończenia ogniska. Chętni, po zakwalifikowaniu przez komisję egzaminacyjna, mogą kontynuować naukę w klasie dyplomowej, która kończy się egzaminem dyplomowym. Warunkiem uzyskania dyplomu jest ukończenie 3-letniego kursu teorii muzyki. Absolwenci ognisk muzycznych I stopnia mają możliwość dalszego kształcenia w 3-letnich ogniskach II stopnia, gdzie doskonalą swój warsztat instrumentalny, poznają literaturę muzyczną i wzbogacają wyobraźnię artystyczną. Mogą też zdawać do średnich szkół muzycznych. Tak jak w Ogniskach Muzycznych I stopnia, po każdym roku szkolnym uczniowie otrzymują świadectwa promocyjne, a kurs kończy się egzaminem dyplomowym, po którym uczniowie otrzymują dyplom ukończenia ogniska II stopnia. Istnieje możliwość kształcenia (zarówno w ogniskach I jak i II stopnia) w systemie bezegzaminacyjnym, program jest dostosowany wówczas do indywidualnych możliwości ucznia. Zajęcia z teorii muzyki nie są wówczas obowiązkowe. Po zakończeniu nauki osoby kształcące się w tym trybie otrzymują zaświadczenie o uczęszczaniu do ogniska muzycznego.

Więcej na temat nauki gry na klarnecie w Częstochowie

Nazywam się Szymon Mrożek i od ponad 25 lat zajmuję się pedagogiką instrumentalną na terenie Częstochowy. Wieloletnie doświadczenie pedagogiczne, szereg inicjatyw muzycznych, projektów i zorganizowanych koncertów pozwala mi na odpowiednie ukierunkowanie i naukę gry na instrumentach osób w różnym wieku. Prowadzę zajęcia z osobami, które chcą rozwijać swoje zainteresowania muzyczne przez muzykowanie. Muzykowanie kształci wzrok, słuch i logikę myślenia. Opracowałem przyjazne programy nauczania oparte na wieloletnim doświadczeniu muzyczno - pedagogicznym (Szkoła Muzyczna), które są przeznaczone dla różnych grup wiekowych. Już w wieku 6 lat można rozpocząć naukę gry na klarnecie C dla dzieci, a w wieku 8 lat kontynuować na klarnecie B. Można też w wieku 4 lat można rozpocząć naukę gry na keyboardzie, pianinie lub flecie prostym a w wieku 8 lat kontynuować na klarnecie B. Trzeba pamiętać, że klarnecista zagra na saksofonie a saksofonista na klarnecie będzie miał problemy. Nauka gry na klarnecie uzupełniona jest zasadami muzyki wprowadzanymi równolegle z terminologią występującą w trakcie nauczania. Wyjaśniam podstawowe pojęcia występujące w muzyce: klucz wiolinowy, wartości rytmiczne, metrum, nazwy literowe dźwięków, znak volty i znak repetycji, znaki chromatyczne: bemole, krzyżyki i kasowniki, łuk i kropka, przedtakt, takty proste i złożone, gama chromatyczna, interwały, tonacja durowa i molowa, oznaczenia dynamiczne, budowa akordów z przewrotami: durowe, molowe, zmniejszone, zwiększone, durowe septymowe, molowe septymowe, chromatyczne znaki przykluczowe, pauza, staccato, legato, przednutki: krótka i długa, gamy równoległe, enharmonia, fermata, transpozycja, ozdobniki melodyczne itp. Bogata biblioteka z nutami na klarnet pozwala na urozmaicenie nauki pod kątem zainteresowań, predyspozycji i możliwości technicznych ucznia. Repertuar zawiera utwory z muzyki klasycznej, popularnej, jazzowej i rockowej. Wprowadzam też elementy kompozycji, aranżacji i improwizacji, wspomagane nowoczesną formą zapisu nutowego w notatniku muzycznym firmy Finale lub MuseScore , gdzie mamy możliwość wyboru instrumentów, metrum, tonacji, odsłuchania kompozycji czy aranżacji oraz ich wydrukowania. Dodatkowo dla osób uzdolnionych wokalnie prowadzę zajęcia z emisji głosu oraz solfeż czyli czytanie nut głosem, która jest jedną z form rozwijającą słuch muzyczny. Jestem współautorem Multimedialnych warsztatów wokalnych - zestawu materiałów szkoleniowych dla wokalistów i instruktorów na płycie CD. Od kilku lat prowadzę szkolenia dla nauczycieli z zakresu komputerowych programów muzycznych. Takie zajęcia proponuję również osobom pobierającym naukę.

Prezentacje muzyczne, koncerty, konkursy

Dbam od wielu lat o możliwość prezentacji muzycznych w internecie osób grających i śpiewających. Od 1994 roku organizuję koncerty Zagraj to sam w tym kilka dla prawie 1000 widowni. Od 2004 organizuję koncerty Zostań gwiazdą które są formami cyklicznymi, otwartymi dla wszystkich i bezpłatnymi. W 2005 roku zorganizowałem I Ogólnopolski konkurs keyboardowy przy współpracy z firmą Yamaha oraz sklepem muzycznym Malko z Częstochowy. W konkursie tym 47 współorganizatorów eliminacji powiatowych i wojewódzkich, 150 muzyków zasiadających w jury przesłuchało w Polsce 1 000 wykonawców grających na keyboardzie.

Polecam


Multimedialne Warszaty Wokalne

Multimedialne Warsztaty Wokalne - zestaw materiałów szkoleniowych na płycie CD. W publikacji zawarto: serię ćwiczeń artykulacyjno-dykcyjnych przystosowujących aparat mowy do poprawnej pracy, a co za tym idzie - pomagających osiągnąć nieskazitelną dykcję; zbiór uwag dotyczących poprawnego oddychania, bardzo istotnego podczas śpiewu i występów publicznych; wiele ćwiczeń wokalnych w zapisie nutowym, opatrzonych odpowiednim komentarzem; kilka rad dotyczących występów; akompaniament karaoke z podświetlanym tekstem na ekranie; akompaniament fortepianowy na płycie CD w 3 wariantach: dla amatorów (również dzieci), dla zaawansowanych i dla profesjonalistów.

Forum klarnetowe - akcesoria do klarnetu, zakup klarnetu, porady, imprezy klarnetowe, nuty na klarnet, ogłoszenia.

Zapraszam do zapoznania się z innymi tematami:

Nauka gry na keyboardzie Nauka gry na pianinie Nauka gry na saksofonie Nauka gry na flecie prostym Linki Prezentacje muzyczne Zagraj to sam Zostań gwiazdą Konkursy keyboardowe Muzykowanie Strojenie pianin i fortepianów

Strona główna

Kontakt: Szymon Mrożek tel. 601 40 26 60 / Częstochowa /

Szymon Mrożek w Encyklopedii biograficznej Hübnera z życiorysami znanych Polek i Polaków "Who Is Who" wydanie 2010


Nauka na perkusji Gliwice Impresariat Najpiękniejszy kwiat - maciejka