Wpisz poszukiwane słowo lub frazę w wyszukiwarkę serwisu maciejka.org.pl

Loading

Nauka gry na saksofonie sopranowym, altowym, tenorowym, barytonowym - Częstochowa i okolice

Naukę na saksofonie można rozpocząć już od 8 roku życia, polecam tę formę dla dzieci z dysleksją i ADHD, zachęcam również dorosłych jako doskonały relaks.

Nauczyciel uczący na saksofonie z ponad 25-letnią praktyką, organizator cyklicznych koncertów i konkursów muzycznych - mgr Szymon Mrożek tel. 601 40 26 60

Nie pozwól innym uczyć się i eksperymentować na Twoim dziecku.

W rozwoju zdolności muzycznych kluczowych jest pierwszych dziewięć lat życia, dlatego edukację w tym zakresie należy zacząć jak najwcześniej.

Do dyspozycji saksofon na kilka pierwszych lekcji.

Zajęcia indywidualne odbywają się w domu osoby pobierającej naukę (Częstochowa i jej okolice).
Pomoc w zakupie instrumentu nowego lub używanego.

Nauka gry dla dzieci, młodzieży, dorosłych

Gra na instrumentach muzycznych podwyższa sprawność umysłu w każdym wieku. Stwierdzono, że dzieci i młodzież uczące się grać na instrumentach muzycznych, już po roku osiągają zdecydowanie lepsze wyniki w nauce. Ćwiczenia z liczeniem dla zachowania pulsu rytmicznego, zmuszają do koncentracji i porządkują niesforne charaktery także w przypadku dzieci z ADHD. Im wcześniej zacznie się nauka, tym rozwój dziecka będzie łatwiejszy, szybszy i przyniesie więcej sukcesów, bo proces rozwoju mózgu można znacznie przyspieszyć. Rozwój słuchu jest podstawą szybszego opanowania języków obcych. Systematyczne występy publiczne, ćwiczą opanowanie napięcia ciała i umiejętność redukcji stresu. Pod moim kierunkiem zainteresowania muzyczne rozwijali m.in. lekarze, prawnicy, emeryci, wiek czy zawód nie stanowi żadnej bariery. Uważam, że osoby dojrzałe mogą czynnie uczestniczyć w rozwijaniu zainteresowań muzycznych poznając ulubione instrumenty a wielokrotnie biegle na nich grać. Takie muzykowanie jest doskonałą formą relaksu czy muzykoterapią, dlatego zachęcam wszystkich zainteresowanych. Zajęcia są indywidualne i odbywają się w domu osoby pobierającej naukę. Forma ta jest szczególnie przyjazna dla każdego, kto ma dużo innych obowiązków: praca, szkoła itp. Nie bez znaczenia jest możliwość ustalenia najodpowiedniejszych terminów zajęć.

Saksofon - instrument dęty drewniany z grupy aerofonów stroikowych. Klasyfikację tę zawdzięcza swojej budowie i stroikowi. Najczęściej stosowanymi odmianami saksofonów są:

Saksofon sopranowy - zazwyczaj w kształcie prostej rury. Strój B lub C. Brzmienie delikatne i słodkie.

Saksofon altowy - w kształcie odwróconej litery S. Stosunkowo mały i lekki. Strój Es lub F ale najczęściej Es. Bogate i ciepłe brzmienie.

Saksofon tenorowy - w kształcie odwróconej litery S. Średniej wielkości lecz ciągle dość łatwy w użyciu. Strój B lub C (znany także jako C-Melody). Czyste, wyraziste i nieco rzewne brzmienie.

Saksofon barytonowy - w kształcie odwróconej litery S z zawinięciem w górnej części. Dużych rozmiarów. Strój Es. Głębokie, nieco chropowate brzmienie.

Historia saksofonu - Saksofon w przeciwieństwie do większości innych instrumentów nie ma swojego, archaicznego poprzednika. Został wynaleziony od razu w swym praktycznie niezmienionym kształcie w roku 1840 przez belgijskiego wytwórcę instrumentów Adolpha Saxa i opatentowany w 1846. Już w cztery lata po wynalezieniu saksofon został użyty jako instrument koncertowy. Hector Berlioz wprowadza saksofon do swego dzieła chóralnego Chant Sacre. W grudniu tego samego roku zostaje pierwszy raz umieszczony w składzie orkiestry symfonicznej w operze Ostatni król Judei Georges'a Kastnera. W 1845 pierwszy raz i to z wielkim powodzeniem zostaje użyty w orkiestrze marszowej. W 1858 Adolphe Sax zostaje pierwszym profesorem gry na saksofonie w konserwatorium paryskim. Choć saksofon znalazł pewne użycie w muzyce poważnej to jego najszerszym polem zastosowania stał się jazz. Począwszy do czasów ragtime, dixieland i swing, a w szczególności w modern jazz stał się instrumentem wiodącym, wręcz symbolem jazzu.

Saksofoniści

Saksofoniści klasyczni na świecie - Claude Delangle, Arno Bornkamp, Jean-Yves Fourmeau, Jean-Marie Londeix, Joel Versavaud, Dominique Tassot, Ties Mellema, Georg MacCrystal, Nobuya Sugawa, Detlef Bensman, Philippe Portejoie, Eugene Rousseau, Pekka Savijoki, John Edward Kelly.

Saksofoniści klasyczni w Polsce - Paweł Gusnar - saksofon sopranowy Selmer - Serie III, saksofon altowy Selmer - Serie III, saksofon tenorowy Selmer - Serie III, saksofon barytonowy - Selmer - Super Action 80/Serie II, Alina Mleczko - saksofon altowy Yamaha Custom, saksofon sopranowy Yamaha YAS 62-R, Radek Knop, Dorota Samsel, Andrzej Rzymkowski - saksofon altowy Selmer - Serie III, Alicja Wołyńczyk.

Saksofoniści jazzowi na świecie - Julian "Cannonball" Adderley, Pepper Adams, Albert Ayler, Anthony Braxton, Sidney Bechet, Michael Brecker, Benny Carter, Ornette Coleman, John Coltrane, Lol Coxhill, Dexter Gordon, Eddie "Lockjaw" Davis, Paul Desmond, Lou Donaldson, Stan Getz, Wardell Gray, Coleman Hawkins, Johnny Hodges, Illinois Jacquet, Rahsaan Roland Kirk, Steve Lacy, Jackie McLean, Hank Mobley, Gerry Mulligan, Wayne Shorter, Charlie Parker ("Bird"), Evan Parker, Sonny Rollins, Sonny Stitt, Frankie Trumbauer ("Tram"), Rudy Weidoeft, Lester Young ("Prez"), John Zorn, Phil Woods, James Carter.

Saksofoniści jazzowi w Polsce - Marek Rudnicki, Henryk Miśkiewicz - saksofon altowy Selmer - Reference 54, Zbigniew Namysłowski, Janusz Muniak, +Tomasz Szukalski, Maciej Sikała - saksofon sopranowy Selmer - Serie III, Adam Pierończyk, Mikołaj Trzaska, Piotr Baron - saksofon sopranowy Selmer - Serie III, saksofon tenorowy Selmer - Reference 54, Radosław Nowicki, Zbigniew Jaremko, Włodzimierz Nahorny, Janusz Brych, Adam Wendt - saksofon tenorowy Selmer - Reference 54, Jan Ptaszyn Wróblewski, Jerzy "Duduś" Matuszkiewicz, Piotr Cieślikowski - saksofon tenorowy Selmer - Reference 36, Marcin Nowakowski, Robert Kiniorski, Przemek Dyakowski, Jacek Delong - saksofon altowy Selmer - Serie III.

Firmy zajmujące się produkcją saksofonów: Yamaha, Yanagisawa, Keilwerth, Buffet Crampon, Selmer, Arnold & Sons, Trevor James, Jupiter, Eastman, Amati, Roy Benson, Stagg, P.Mauriat, Fenix, Schagerl, C.G. Conn, King.

Pierwszy saksofon: saksofon altowy francuskiej firmy Buffet Crampon Serie 100, to moja propozycja dla osób rozpoczynających naukę gry (odpowiednia jakość przy zachowaniu atrakcyjnej ceny). Dla osób szukających optymalnego saksofonu do nauki polecam saksofon altowy Yamaha YAS-280 oraz saksofon tenorowy Yamaha YTS-280. Najważniejszą częścią saksofonu jest ustnik. To on wpływa na jakość brzmienia instrumentu oraz komfort wydobycia dźwięku. Dlatego bardzo często rezygnujemy z gry na ustniku zakupionym razem z instrumentem i wybieramy taki, na którym gra duża grupa saksofonistów czyli ustnik ebonitowy z ligaturką i ochraniaczem. Jedną z propozycji jest ustnik Vandoren V5 typ A27 lub Vandoren AL3 z ligaturką i ochraniaczem tej samej firmy. Należy pamiętać, że nie ma rzeczy uniwersalnych i dla pewnej grupy osób inny ustnik może okazać się lepszym rozwiązaniem, dlatego najlepiej poprosić o opinię swojego nauczyciela. Na samym ustniku nie zagramy, potrzebne są stroiki. Jest to element, który najczęściej się zużywa i jest niezmiernie ważny przy wydobyciu dźwięku. Stroiki mają numeracje oznaczającą twardość, dlatego nie każdy stroik pasuje do ustnika. Polecam do ustnika Vandoren V5 typ A27 stroiki firmy Vandoren typu: tradycyjnego numer 2,5-3,5, Java numer 3-4, V12 numer 3-3,5 czy ZZ numer 3-4. Dla początkujących wskazane są najniższe podane numeracje, rozpoczynanie nauki na zbyt twardym stroiku powoduje szybkie zmęczenie i zniechęcenie. Warto zapoznać się też z ofertą innych firm, które produkują stroiki: Daniels, Fibracell, Gonzalez, Rico, Legere, Rigotti. Bardzo przydatna jest tabela twardości stroików do saksofonów. Załączyłem przetłumaczone na język polski wyczerpujące informacje na temat stroików, ustników, maszynek, kapturków oraz akcesoriów firmy Vandoren. Osobiście od wielu lat kupuję ustniki, ligaturki, kapturki i stroiki u dystrybutora Vandorena na Polskę w łódzkiej firmie AP PROMOTION i tradycyjnie polecam ją uczniom i wszystkim zainteresowanym. Więcej informacji na temat saksofonów.

Buffet Crampon Serie 100

Buffet Crampon Serie 100: saksofon altowy oraz saksofon tenorowy charakteryzują się wyrównaną intonacją, wyjątkowo łatwą emisją dźwięku oraz barwą odpowiednią tak dla muzyki klasycznej jak i rozrywkowej. Saksofon ten posiada: ręcznie grawerowaną czarę, złoty lakier, poduszki z metalowymi rezonatorami, klapę fis3, lekki i sztywny futerał w formie plecaka. W komplecie nie znajdziemy wyciorów, ustnik, ligaturka oraz za luźny kapturek znajdujący się w komplecie nie polecam do nauki. Francuska firma Buffet Crampon udziela 2 letniej gwarancji na ten bardzo udany instrument, polecam osobom rozpoczynającym naukę.

Vandoren - Od 1905 rodzina Van Doren wyrabia stroiki i ustniki. W sercu Var na południu Francji rodzina Van Doren uprawia od trzech pokoleń Arubdo Donax - muzyczna trzcinę z której produkuje stroiki. Ustniki odlewa w ebonicie, który wytwarza się na bazie kuczuku. Wytwarzane profile stroików saksofonowych: Tradycyjne, Java, V16, ZZ. Produkuje ustniki do saksofonów oznaczone serią: V5, Optimum, Java, V16. W publikacji zawarte są informacje porównujące ustniki do saksofonów sopranowych, altowych, tenorowych oraz barytonowych takich firm jak: Vandoren, Selmer S80, Selmer S90, Otto Link, Meyer, Bari, Berg Larsen, D. Guardala, Bobby Dukoff, Lawton. Vandoren produkuje ustniki do saksofonów klasycznych sopranowych: S25, SL4, S15, SL3, S27, saksofonów klasycznych altowych: A35, A20, A25, A15, A27, AL4, A28, AL3, A17, saksofonów klasycznych tenorowych: T35, T20, T25, TL4, T27, TL3, T15, saksofonów klasycznych barytonowych: BL4, B35, B27, BL3, B25. Vandoren produkuje ustniki do saksofonów jazzowych sopranowych: S35, S8, S7, S6, S25, saksofonów jazzowych altowych: A95, A75, A55, A9, A45, A8, A35, A7, A6, A5, saksofonów jazzowych tenorowych: T97, T10, T95, T9, T8, T77, T7, T75, T55, T45, saksofonów jazzowych barytonowych: B95, B75, BL4. Wiecej na temat firmy Vandoren.

Do nauki gry polecam saksofony firmy: Buffet Crampon Selmer Yamaha Keilwerth

saksofon_sopranowy.jpg
saksofon sopranowy
saksofon_altowy.jpg
saksofon altowy
saksofon_tenorowy.jpg
saksofon tenorowy
saksofon_barytonowy.jpg
saksofon barytonowy

Niezbędne materiały do nauki gry na saksofonie sopranowym, altowym, tenorowym, barytonowym

Papier nutowy do wydrukowania: różne wielkości pięcioliń (scale), wszystkie klucze muzyczne

Ponieważ większość stron z materiałami do nauki gry na saksofonie jest w języku angielskim i rosyjskim w przypadku problemów wpisz adres wybranej strony w www.google.pl następnie użyj funkcji tłumaczenia lub pobierz wtyczkę do programu Firefox, która tłumaczy na język polski. Z tego ciekawego darmowego materiału wielojęzycznego powstałaby bardzo dobra Szkoła na saksofon.

Tabela chwytów Yamahy na saksofon sopranowy, altowy, tenorowy, barytonowy

Przy nauce gry na saksofonie bardzo ważna jest znajomość koła kwintowego gamy durowych i molowych

Kupujemy nuty na saksofon w księgarni muzycznej. Darmowe nuty na saksofon stanowią uzupełnienie repertuaru.
Uwaga: bardzo często szukając darmowych nut na saksofon zapominamy, że możemy korzystać z zapisu nutowego na inne instrumenty o podobnej skali w zapisie nutowym. Zamieszczam dla porównania skale instrumentów muzycznych.

Bogata kolekcja utworów na saksofon, nuty z możliwością wydrukowania, midi i mp3 z możliwością wysłuchania wybranego utworu. Teoria muzyki, kurs dla początkujących, darmowe lekcje na saksofonie. Do ćwiczeń metronom.

16 bezpłatnych lekcji video na saksofonie postawowe informacje dla początkujących: oddychanie, prawidłowe zadęcie, trzymanie saksofonu, zakładanie stroików na ustnik, wibrato, ćwiczenia codzienne oraz wiele innych cennych porad.
15 bezpłatnych lekcji video na saksofonie postawowe informacje dla początkujących: trzymanie saksofonu, oddychanie, artykulacja, prawidłowe zadęcie, zakładanie stroika na ustnik, czyszczenie instrumentu oraz wiele cennych porad.

Sibelius to doskonały program do pisania nut, jego darmowa wtyczka on-line pozwala na doskonałą prezentacje materiałów nutowych w sieci. Możemy przesłuchać utwór oraz go wydrukować. Nuty wyszukujemy według kryteriów: nazwa utworu, kompozytor, instrument, muzyka klasyczna, pop, rock, jazz, edukacyjne, każdy znajdzie coś dla siebie. Wersja bezpłatna posiada widoczne logo na nutach. Jeżeli nuty nam odpowiadają możemy je kupić oczywiście bez loga. Polecam wszystkim osobom, które grają na saksofonie, szczególnie ciekawe są unikalne aranżacje wielu utworów. Nuty na saksofon wyszukujemy wpisując saxophone.

Zakup używanego saksofonu

Naukę gry można zacząć na saksofonie używanym. Przy zakupie instrumentu należy zwrócić uwagę na: jakość brzmienia, właściwy strój i prawidłową intonację we wszystkich rejestrach, łatwość wydobywania dolnych dźwięków, stopień zużycia instrumentu, wgniecenia, rysy, rdza, stan mechanizmów, sprężynek i słupków, luzy, szczelność i jakość poduszek, zniszczenie lakieru i powłok galwanicznych, stan korków, gumek, owijek i innych elementów z tworzyw sztucznych, stan fajki, jej prawidłową krzywiznę i prześwit, ustnik (dobry ustnik może kosztować więcej niż gorszej klasy saksofon), rodzaj i stopień zużycia futerału, numer umieszczony pod uchwytem prawego kciuka, cenę. Zakup saksofonu powinien być skonsultowany z nauczycielem. Przy wieloletnim użytkowaniu saksofonu, instrument wymaga korekty mechanizmu, wymiany poduszek itp. Polecam serwis instrumentów dętych w którym pracuje Jaroslaw Prowda jeden z moich najlepszych uczniów. Jarosław Prowda ukończył Akademie Muzyczną w klasie klarnetu, grał w Orkiestrze Muzyki Nowej w Katowicach.

Prezentacje saksofonów

Prezentacja brzmienia saksofonu altowego - Paul Desmond   Prezentacja brzmienia saksofonu sopranowego - Kenny G

Prezentacja brzmienia saksofonu tenorowego - Rollins          Prezentacja brzmienia saksofonu barytonowego - Mulligan

Julian Smith - Somewhere - Britain's Got Talent 2009          Yasuto Tanaka gra Czardasza na saksofonie barytonowym

Kwartet saksofonowy Sax-O-Matic                                   Really Big Blues na saksofonie kontrabasowym

Candy Dulfer - Lily was here (saksofon altowy)                   Fragment filmu z fabryki gdzie produkuje się saksofony

Budowa saksofonu

Rozmiar: 36115 bajtów

Saksofon zbudowany jest z ustnika, szyjki, korpusu zakończonego czarą. Do ustnika przykręcana jest maszynka trzymająca stroik, na maszynkę nakładany jest kapturek. Więcej na temat stroików, ustników, maszynek, kapturków oraz akcesoriów do saksofonów firmy Vandoren. Na rynku jest wiele rodzajów ustników, różniących się między sobą odchyleniem oraz długością i kształtem kanału wewnętrznego. Mamy do wyboru również kilka materiałów, z których są wykonywane. Zazwyczaj są to ebonit lub metal. Ustniki metalowe przeznaczone są wyłącznie do muzyki rozrywkowej i jazzowej, natomiast ebonitowe zarówno do klasyki, jak i do jazzu. Ustniki jazzowe produkowane są przez firmy: Otto Link, Meyer, Dukoff, Berg-Larsen, C. Lakey, Lawton, Brilhart, Ponzol, Guardala, Beechler, Freddy Gregory, Selmer oraz Vandoren. Do nauki gry polecam ustniki i stroiki firmy Vandoren. Autoryzowani dystrybutorzy Vandorena w Polsce: AP Promotion oraz Serwis Instrumentów Dętych - Piotr Śmietana

Tabela chwytów na saksofon: altowy, tenorowy i barytonowy

Skale saksofonów: sopraninowego, sopranowego, altowego, tenorowego, barytonowego, basowego, kontrabasowego.

Rozmiar: 29828 bajtów

Statyw do saksofonu

Większość saksofonistów rozpoczyna naukę na klarnecie, polecam klarnet Nuvo Clarineo w stroju C

Rozmiar: 76905 bajtów


Klarnet dziecięcy Lyons C


Klarnet dziecięcy w stroju C Nuvo Clarineo cena

Na zdjęciu klarnet dla dzieci na którym naukę można rozpocząć od 7 roku życia lub wcześniej. Jest tak lekki (200 g), że dzieci w wieku siedmiu lat mogą ćwiczyć przez 30 minut bez uczucia naprężenia i bólu. Porównując do standardowego klarnetu B, klarnet C "Lyons" jest dużo tańszy, bardziej odporny na usterki, a jego naprawy i konserwacja stanowią mało znaczący koszt. Podstawowe palcowanie jest identyczne jak w tradycyjnym klarnecie B. W razie chęci przejścia w późniejszym czasie na klarnet B, zmiana nie stwarza żadnych problemów. W 1993 roku klarnet C "Lyons" otrzymał prestiżową nagrodę "British Design Award" za uwzględnienie wszystkich czynników, które utrudniały dzieciom naukę gry. Następcą jego jest klarnet C Nuvo Clarineo. Więcej na temat doświadczeń pedagogicznych p. Piotra Maciejewskiego związanych z nauczaniem na klarnecie firmy Lyons. Polecam do nauki nie tylko dla dzieci ale i dla dorosłych, ponieważ postęp w nauce jest znacznie szybszy.


Julian Bliss (ur. 1989) rozpoczął naukę gry na klarnecie w wieku 4 lat. Pierwszym instrumentem był klarnet dziecięcy Lyons C na którym zagrał w wieku 5 lat Summertime - George Gershwin (nagranie powyżej tekstu). Aktualnie jest jednym z najpopularniejszych solistów na świecie. Zaprojektował dla firmy Leblanc klarnet nazwany jego nazwiskiem.

Czy oddychasz prawidłowo?

Test dla osób śpiewających i grających na instrumentach dętych.

Rozmiar: 3132 bajtów

Przykładamy do ust pustą butelkę i delikatnie dmuchamy, jeżeli wydobędziemy dźwięk wtedy mamy pewność, że oddychamy przeponą prawidłowo. Wielkość butelki nie ma tu znaczenia, czym większa tym wydobyty dźwięk jest niższy (flet i tuba). Jeżeli nie wydobędziemy dźwięku staramy się powtórzyć to ćwiczenie kilka razy jednak bardzo ostrożnie, ponieważ nasz mózg może być bardzo szybko niedotleniony.

Możemy zaobserwować bardzie ciekawe zjawisko dmuchając w różne wielkości butelek. Dmuchając w małą butelkę czujemy jak otwiera się gardło (dźwięk wysoki) a wykorzystując butelkę zdecydowanie większą (dźwięk niski) zacieśnia się przelot powietrza w gardle, przez podniesienie języka. Tak dzieje się również, gdy gramy na instrumencie, zrozumienie tego zjawiska znacznie pomoże w ustawieniu prawidłowego zadęcia.

Polecam ćwiczenia oddechowe z wykorzystaniem spirometrów, worków oraz przyrząd do ćwiczeń mięśni twarzy żeby poprawić technikę wydobywania dźwięku. Wszystkie te przyrządy można zakupić w Salonie Instrumentów Dętych.

Czy osoba z astmą może grać na instrumencie dętym? Zgodnie z regulaminem szkół muzycznych astma stanowi przeciwwskazanie do nauki gry na instrumentach dętych. Polecam odpowiedź dr n. med. Grażyny Durskiej.

Ustawienie prawidłowego zadęcia - problemem wielu muzyków

Jest wiele teorii na jak ustawić prawidłowo zadęcie, czyli w jaki sposób ułożyć wargi, jamę ustną, język, szczęki i mięśnie otaczających ust a także tor powietrza. Nie ma osoby identycznej, różnimy się budową anatomiczną. Wydawałoby się, że ile osób tyle teorii, nic mylnego te cechy czynią z nas indywidualistów, natomiast oddychamy wszyscy tylko nie zawsze prawidłowo co może doprowadzić osoby grające na instrumentach dętych do rozedmy płuc.

Prawidłowe oddychanie przeponą to nic innego jak prawidłowe zadęcie (test z butelką), czyli optymalne ułożenia warg, jamy ustnej, języka, szczęki i mięśni otaczających usta, toru powietrza itp. W przypadku problemów, systematycznie kontroluj oddech powtarzając regularnie test. Eliminując wszystkie nieprawidłowości zaczynasz robić zdecydowanie większe postępy na instrumencie, poprawisz artykulacje, uzyskasz lepsze brzmienie a co najważniejsze odczujesz coraz większą radość z gry.

Dostępne formy nauczania na instrumentach w Polsce

Formy mające na celu rozwijanie uzdolnień artystycznych:

Indywidualne lekcje prywatne, indywidualne i grupowe lekcje prywatne w tzw. szkołach muzycznych: Yamaha, Casio itp. / nazwa: szkoła muzyczna - nie jest zastrzeżonym znakiem towarowym /, nauka gry w ogniskach muzycznych.

Uwaga: Osoby szczególnie uzdolnione mają szansę kontynuowania nauki w Szkołach Muzycznych II stopnia po zdaniu egzaminów z zakresu programu nauczania Szkoły Muzycznej I stopnia. Egzamin obejmuje: grę na instrumencie, kształcenie słuchu, zasady muzyki oraz audycje muzyczne / program Szkół Muzycznych nie przewiduje nauki w klasie: keyboard, flet prosty /.

Formy przygotowujące do zawodu muzyka:

Nauczanie indywidualne w szkołach muzycznych nadzorowanych przez Ministerstwo Kultury: Szkoła Muzyczna I stopnia w cyklu 6 - letnim (dla dzieci w wieku 6 - 10 lat), oraz w cyklu 4 - letnim (dla młodzieży w wieku 11 - 16 lat). Szkoła Muzyczna II stopnia na wydziale: instrumentalnym (6 letnim), rytmiki (6 letnim), wokalnym (4 letnim). Alternatywnie - Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna II stopnia z przedmiotami ogólnokształcącymi, w zakresie 3-letniego gimnazjum i 3-letniego liceum. Akademia Muzyczna: studia licencjackie oraz uzupełniające magisterskie.

Metody i programy nauczania na instrumentach

Polecana: Indywidualna nauka gry w domu osoby uczącej się z możliwością ustalenia najodpowiedniejszych terminów zajęć. Nauka dostępna dla osób w każdym wieku, urozmaicona pod kątem zainteresowań / utwory z muzyki klasycznej, popularnej, jazzowej i rockowej / uzupełniona zasadami muzyki i kształceniem słuchu. Możliwość uczestnictwa i prezentacji na koncertach i konkursach muzycznych.

Szkoły Muzyczne Casio mają na celu wspieranie systemu edukacyjnego szkół podstawowych w zakresie rozwijania uzdolnień artystycznych dzieci. Część osób uczęszczających na zajęcia, kontynuuje swą edukację w państwowych szkołach artystycznych, traktują naukę w szkołach muzycznych Casio jako wspaniałe do tego przygotowanie. Do szkół przyjmowane są wszystkie chętne, zgłaszające się dzieci, z których później tworzone są poszczególne grupy. Nauka odbywa się indywidualnie, w grupach trzyosobowych oraz zespołach do 10 osób. Ideą Szkół Muzycznych Casio jest nauka gry na instrumentach klawiszowych w oparciu o keyboardy i pianina Casio. Firma Casio wspiera w ten sposób działalność nauczycieli muzyki, którzy chcieliby rozpocząć pracę we własnej szkole muzycznej. Placówka, która posiada prawo posługiwania się logo "Szkoła Muzyczna Casio" - może równocześnie prowadzić naukę gry na innych instrumentach, np. gitara, instrumenty dęte, klasyczne instrumenty klawiszowe, pod warunkiem, że nie jest to ściśle związane z inną marką instrumentów, która jest bezpośrednim konkurentem dla instrumentów Casio.

Ogniska Muzyczne - nabór słuchaczy jest oparty na zasadzie maksymalnej dostępności. Przyjmowani są kandydaci po sprawdzeniu ich predyspozycji słuchowo-manualnych. Nie obowiązuje limit wieku. W Ogniskach Muzycznych I stopnia realizowany jest program podstawowej szkoły muzycznej. Uczniowie zdają egzaminy półroczne i roczne, po których otrzymują świadectwa promocyjne do następnej klasy. Pełny cykl nauczania kończy się egzaminem, po którym słuchacze otrzymują świadectwo ukończenia ogniska. Chętni, po zakwalifikowaniu przez komisję egzaminacyjna, mogą kontynuować naukę w klasie dyplomowej, która kończy się egzaminem dyplomowym. Warunkiem uzyskania dyplomu jest ukończenie 3-letniego kursu teorii muzyki. Absolwenci ognisk muzycznych I stopnia mają możliwość dalszego kształcenia w 3-letnich ogniskach II stopnia, gdzie doskonalą swój warsztat instrumentalny, poznają literaturę muzyczną i wzbogacają wyobraźnię artystyczną. Mogą też zdawać do średnich szkół muzycznych. Tak jak w Ogniskach Muzycznych I stopnia, po każdym roku szkolnym uczniowie otrzymują świadectwa promocyjne, a kurs kończy się egzaminem dyplomowym, po którym uczniowie otrzymują dyplom ukończenia ogniska II stopnia. Istnieje możliwość kształcenia (zarówno w ogniskach I jak i II stopnia) w systemie bezegzaminacyjnym, program jest dostosowany wówczas do indywidualnych możliwości ucznia. Zajęcia z teorii muzyki nie są wówczas obowiązkowe. Po zakończeniu nauki osoby kształcące się w tym trybie otrzymują zaświadczenie o uczęszczaniu do ogniska muzycznego.

Więcej na temat nauki gry na saksofonie w Częstochowie

Nazywam się Szymon Mrożek i od ponad 25 lat zajmuję się pedagogiką instrumentalną na terenie Częstochowy. Wieloletnie doświadczenie pedagogiczne, szereg inicjatyw muzycznych, projektów i zorganizowanych koncertów pozwala mi na odpowiednie ukierunkowanie i naukę gry na instrumentach osób w różnym wieku. Prowadzę zajęcia z osobami, które chcą rozwijać swoje zainteresowania muzyczne przez muzykowanie. Muzykowanie kształci wzrok, słuch i logikę myślenia. Opracowałem przyjazne programy nauczania oparte na wieloletnim doświadczeniu muzyczno - pedagogicznym (Szkoła Muzyczna), które są przeznaczone dla różnych grup wiekowych. Już w wieku 4 lat można rozpocząć naukę gry na keyboardzie, pianinie lub flecie prostym a w wieku 8 lat kontynuować na saksofonie. Można też w wieku 6 lat można rozpocząć naukę gry na klarnecie C dla dzieci, a w wieku 8 lat kontynuować na saksofonie. Trzeba pamiętać, że klarnecista zagra na saksofonie a saksofonista na klarnecie będzie miał problemy. Nauka gry na saksofonie uzupełniona jest zasadami muzyki wprowadzanymi równolegle z terminologią występującą w trakcie nauczania. Wyjaśniam podstawowe pojęcia występujące w muzyce: klucz wiolinowy, wartości rytmiczne, metrum, nazwy literowe dźwięków, znak volty i znak repetycji, znaki chromatyczne: bemole, krzyżyki i kasowniki, łuk i kropka, przedtakt, takty proste i złożone, gama chromatyczna, interwały, tonacja durowa i molowa, oznaczenia dynamiczne, budowa akordów z przewrotami: durowe, molowe, zmniejszone, zwiększone, durowe septymowe, molowe septymowe, chromatyczne znaki przykluczowe, pauza, staccato, legato, przednutki: krótka i długa, gamy równoległe, enharmonia, fermata, transpozycja, ozdobniki melodyczne itp. Bogata biblioteka z nutami na saksofon pozwala na urozmaicenie nauki pod kątem zainteresowań, predyspozycji i możliwości technicznych ucznia. Repertuar zawiera utwory z muzyki klasycznej, popularnej, jazzowej i rockowej. Wprowadzam też elementy kompozycji, aranżacji i improwizacji, wspomagane nowoczesną formą zapisu nutowego w notatniku muzycznym firmy Finale lub MuseScore , gdzie mamy możliwość wyboru instrumentów, metrum, tonacji, odsłuchania kompozycji czy aranżacji oraz ich wydrukowania. Dodatkowo dla osób uzdolnionych wokalnie prowadzę zajęcia z emisji głosu oraz solfeż czyli czytanie nut głosem, która jest jedną z form rozwijającą słuch muzyczny. Jestem współautorem Multimedialnych warsztatów wokalnych - zestawu materiałów szkoleniowych dla wokalistów i instruktorów na płycie CD. Od kilku lat prowadzę szkolenia dla nauczycieli z zakresu komputerowych programów muzycznych. Takie zajęcia proponuję również osobom pobierającym naukę.

Prezentacje muzyczne, koncerty, konkursy

Dbam od wielu lat o możliwość prezentacji muzycznych w internecie osób grających i śpiewających. Od 1994 roku organizuję koncerty Zagraj to sam w tym kilka dla prawie 1000 widowni. Od 2004 organizuję koncerty Zostań gwiazdą które są formami cyklicznymi, otwartymi dla wszystkich i bezpłatnymi. W 2005 roku zorganizowałem I Ogólnopolski konkurs keyboardowyprzy współpracy z firmą Yamaha oraz sklepem muzycznym Malko z Częstochowy. W konkursie tym 47 współorganizatorów eliminacji powiatowych i wojewódzkich, 150 muzyków zasiadających w jury przesłuchało w Polsce 1 000 wykonawców grających na keyboardzie.

Polecam


Multimedialne Warszaty Wokalne

Multimedialne Warsztaty Wokalne - zestaw materiałów szkoleniowych na płycie CD. W publikacji zawarto: serię ćwiczeń artykulacyjno-dykcyjnych przystosowujących aparat mowy do poprawnej pracy, a co za tym idzie - pomagających osiągnąć nieskazitelną dykcję; zbiór uwag dotyczących poprawnego oddychania, bardzo istotnego podczas śpiewu i występów publicznych; wiele ćwiczeń wokalnych w zapisie nutowym, opatrzonych odpowiednim komentarzem; kilka rad dotyczących występów; akompaniament karaoke z podświetlanym tekstem na ekranie; akompaniament fortepianowy na płycie CD w 3 wariantach: dla amatorów (również dzieci), dla zaawansowanych i dla profesjonalistów.

Polecam mojego ucznia, laureata wielu konkursów muzycznych mgr Tomasza Sucharę zatrudnionego w Państwowej Szkole Muzycznej I Stopnia w Oleśnie oraz w Młodzieżowym Studium Muzyki Rozrywkowej jako nauczyciel gry na saksofonie.

Zapraszam do zapoznania się z innymi tematami:

Nauka gry na keyboardzie Nauka gry na pianinie Nauka gry na klarnecie Nauka gry na flecie prostym Linki Prezentacje muzyczne Zagraj to sam Zostań gwiazdą Konkursy keyboardowe Muzykowanie Strojenie pianin i fortepianów

Strona główna

Kontakt: Szymon Mrożek tel. 601 40 26 60 / Częstochowa /

Szymon Mrożek w Encyklopedii biograficznej Hübnera z życiorysami znanych Polek i Polaków "Who Is Who" wydanie 2010


Nauka na perkusji Gliwice Impresariat Najpiękniejszy kwiat - maciejka